Menu Zamknij

Edukacja przyszłości dzięki współpracy szkół średnich i wyższych – pierwszy w Polsce projekt edukacyjny 4.0

Politechnika Śląska, jeden z partnerów w projekcie Sektorowej Rady ds. Kompetencji Nowoczesne Usługi Biznesowe, uzyskała dofinansowanie na projekt edukacyjny, którego podstawą jest współpraca uczelni z edukacją średnią pod kątem potrzeb sektora nowoczesnych usług dla biznesu.

Wspólnie wypracowany z SRK NUB schemat działań w aspekcie dostosowania kompetencji młodych osób do zmieniających się oczekiwań rynku pracy w ramach projektu pt: Rozwijanie kompetencji z sektora NUB wśród uczniów LO z podregionów: Rybnicki, Gliwicki, Bytomski, Katowicki i Sosnowiecki w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, nabór: FESL.10.25-IZ.01-025/23 o wartości ponad 14 mln PLN został wysoko oceniony przez instytucję zarządzającą i skierowany do realizacji.

Celem projektu jest przygotowanie 2500 uczniów Liceów Ogólnokształcących do studiowania na kierunkach, które przygotowują przyszłych specjalistów do pracy w sektorze Nowoczesnych Usług Biznesowych na Śląsku. W ramach projektu, realizowanego w okresie: III.2024 – VI.2026, każdy uczeń otrzyma kompleksowe wsparcia przygotowujące do podjęcia i utrzymania się na studiach na Śląsku. Zdobyte umiejętności (w tym cyfrowe i zielone) stanowić będą bazę dla uczniów do współtworzenia gospodarki przyszłości.

W ramach projektu:

  • zintensyfikowana zostanie współpraca pomiędzy edukacją wyższą a edukacją średnią,
  • uczniowie zostaną objęci nowoczesnym wsparciem doradczym (realizowanym przez praktyków przemysłu przyszłości),
  • uczniowie skorzystają z wyjazdowych warsztatów na uczelni,
  • kadra uczelni zapewni uczniom konsultacje przygotowujące do osiągnięcia bardzo dobrych wyników podczas egzaminów maturalnych z przedmiotów ścisłych,
  • zostaną przeprowadzone kursy przygotowujące na studia powiązane z możliwością uzyskania przez ucznia dodatkowego certyfikatu w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, z efektami uczenia wpisującymi się w efekty na kierunkach na poziomie wyższym (w tym kwalifikacji wolnorynkowych ZSK: Programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D, Projektowanie grafiki komputerowej, Pozyskiwanie i edycja danych przestrzennych, Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM),
  • wykorzystana zostanie nowoczesna technologia, usprawniająca proces dydaktyczny, taka jak: VR (Virtual Reality) w celu podniesienia atrakcyjności zajęć prowadzących do nabycia kwalifikacji ZSK, platforma grywalizacji (dedykowana aplikacja) powiązana z nowymi treściami programowymi, dzięki której uczniowie będą bardziej zaangażowani w proces dydaktyczny, a także system mikropoświadczeń nabywanych kwalifikacji.

Zakres projektu, model współpracy i skala oddziaływania są spójne z nowoczesnym podejściem w zakresie budowy kapitału społecznego wysokiej jakości.

Projekt był konsultowany przez członków Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji Województwa Śląskiego ds. wdrażania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 (ZSU2030) i odzwierciedla jej założenia:

  1. Zakłada intensyfikację wykorzystania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (dalej ZSK) w procesie nieustannego podnoszenia jakości kapitału ludzkiego.
  2. Ukierunkowuje działania związane z podnoszeniem jakości kapitału ludzkiego w oparciu o Inteligentne Specjalizacje Województwa Śląskiego
    w kontekście przyszłych potrzeb kompetencyjnych (budowanie adaptacyjności).
  3. Promuje rozwój uczniów w oparciu o komplementarny model zdobywania umiejętności z obszaru społecznego, technologicznego oraz manualnego, powiązanych z wyzwaniami zrównoważonego rozwoju i zielonej transformacji za pomocą nowoczesnych form kształcenia.
  4. Włącza szeroki wachlarz interesariuszy w celu budowy świadomości potrzeby ciągłego podnoszenia kompetencji, nowoczesnego doradztwa zawodowego i nabywania nowych kwalifikacji wśród młodych mieszkańców Śląska, w tym poprzez wykorzystywanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.  

W związku z powyższym projekt ma cechy działania wzorcowego i systemowego.

Skip to content