rozwój = wiedza + edukacja
O Radzie / Regulamin Rady
REGULAMIN DZIAŁANIA RADY DS. KOMPETENCJI SEKTORA
NOWOCZESNYCH USŁUG BIZNESOWYCH (NUB)
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
- Cel Regulaminu.
Organizacja zasad pracy Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Nowoczesnych Usług Biznesowych (dalej Rada). Nadzór nad prawidłowością realizacji umowy, w tym rozliczeń finansowych, sprawuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej PARP). - Podstawa prawna działania Rady.
Rada działa na podstawie art. 4c i 4 e Ustawy z dnia 9 listopada 2009 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Dz.U. 2019 poz. 310 ). - Cel działania i kompetencje Rady
- 3.1 Do głównych celów działania Rady należą:
- Wsparcie działań zmierzających do tworzenia poliwektorowych ścieżek kształcenia;
- Wzmacnianie kompetencji przekwalifikowalności i mobilności wśród kandydatów i pracowników sektora Nowoczesnych Usług Biznesowych zwany dalej NUB;
- Identyfikacja luk kompetencyjnych i ograniczenie ich oddziaływania na sektor NUB;
- Wsparcie kadr nauczycielskich na uczelniach wyższych we wdrażaniu innowacyjnych metod nauczania na zajęciach, rozwijaniu kompetencji przetwarzania danych, w tym obsługi specjalistycznego oprogramowania np. z segmentu systemów ERP, bigdata czy sztucznej inteligencji. Do wspomnianych kadr zaliczyć należy również praktyków biznesu, którzy uzupełniać będą kompetencje dydaktyczne;
- Kształtowanie pożądanych postaw u studentów.
- Tworzenie uwarunkowań formalno-organizacyjnych, ułatwiających wsparcie osób z niskimi kwalifikacjami lub bez doświadczenia zawodowego, które mogą zostać efektywnie przeszkolone do pracy w sektorze NUB oraz takich, dla których proces wdrożenia do pracy wymaga wysokich nakładów na infrastrukturę.
- 3.2 Do głównych zadań Rady należy:
- Wypracowywanie propozycji zmian legislacyjnych w obszarze edukacji i jej dostosowania do potrzeb rynku pracy w sektorze NUB, w tym mogących wpłynąć na poprawę sytuacji osób o ograniczonych możliwościach konkurowania na rynku pracy (m.in. pracownicy powyżej 50 roku życia, pracownicy o niskich kwalifikacjach, pracownicy z niepełnosprawnościami i młodzież rozpoczynająca pracę zawodową);
- Opracowywanie i współpraca we wdrażaniu zasad funkcjonowania porozumień edukacyjnych, w tym na podstawie znanych rozwiązań europejskich jako formy włączenia pracodawców w zintegrowane działania edukacyjne;
- Określanie obszarów badawczych dla badań kapitału ludzkiego, odnoszących się do kompetencji w sektorze NUB, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. osób powyżej 50 roku życia lub o niskich kwalifikacjach lub absolwentów rozpoczynających pracę;
- Identyfikacja potrzeb sektora w obszarze kwalifikacji, rozwoju i aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji;
- Przekazywanie informacji nt. zapotrzebowania na kompetencje do instytucji edukacyjnych, instytucji rynku pracy, w tym agencji zatrudnienia oraz urzędów pracy, co w efekcie powinno wpłynąć na wzrost skuteczności działań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego;
- Przekazywanie informacji nt. specyficznych potrzeb sektora NUB w obszarze kompetencji do partnerów społecznych dokonujących identyfikacji potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw, co powinno zniwelować ich dotychczasową marginalizację w tym zakresie;
- Tworzenie ponadnarodowych sektorowych zintegrowanych ram kwalifikacji sektora NUB.
- 3.1 Do głównych celów działania Rady należą:
Rozdział 2. Skład oraz organizacja prac Rady
- Skład Rady (członkowie założyciele).
l.p. Imię/ imiona i nazwisko Reprezentowany podmiot 1 Aleksandra Kuzior Politechnika Śląska 2 Andrew Hallam ASPIRE – Stowarzyszenie IT i Business Process Services 3 Bartosz Sobotka Syntea SA 4 Edyta Migałka Fundacja VCC 5 Elżbieta Szymańska-Czaplak Uniwersytet Opolski 6 Piotr Fałek Syntea SA - 1.1 Organami Rady są:
- Posiedzenie Plenarne Rady;
- Prezydium Rady;
- Przewodniczący Rady.
- 1.2. Pierwsza Kadencja organów Rady trwa 4 lata. Kolejne kadencje są̨ 2-letnie i rozpoczynają̨ się̨ od dnia pierwszego zebrania wybranego składu organu. Po upływie kadencji, do czasu powołania nowego składu, organ Rady działa w składzie dotychczasowym.
- 1.3. Organy kolegialne Rady mogą̨ uchwalić́ regulaminy, określające zasady ich postepowania.
- 1.4. Co roku na Posiedzeniu Plenarnym, Rada przyjmuje Ramowy Plan Pracy na kolejny rok.
- 1.1 Organami Rady są:
- Sposób powoływania (wyboru) przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady.
- 2.1. Członków Rady powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), poprzedzony wnioskiem Prezydium Rady (Podstawa prawna – art. 4 e ust. 5 ustawy z dnia Ustawy z dnia 9 listopada 2009 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Dz.U. 2019 poz. 310 )).
- 2.2. Prezydium Rady składa się z Przewodniczącego, dwóch Wiceprzewodniczących oraz Animatora Rady.
- 2.3. Wyboru Animatora Rady dokonuje Syntea S.A.
- 2.4. Skład Prezydium Rady jest wybierany przez Posiedzenie Plenarne Rady.
- 2.5. Do zadań́ Prezydium Rady należy kierowanie jej pracami, przygotowywanie projektów uchwał, planów pracy i sprawozdań z działalności Rady, wykonywanie uchwał Posiedzenia Plenarnego Rady.
- 2.6. Przewodniczący Rady zwołuje Posiedzenia Plenarne Rady i zebrania Prezydium Rady, przewodniczy tym zebraniom, kieruje bieżącą pracą Rady oraz reprezentuje Radę na zewnątrz. W razie nieobecności Przewodniczącego Rady, jego obowiązki pełni pierwszy Wiceprzewodniczący lub Animator Rady.
- 2.7. Posiedzenia Plenarne Rady będą odbywać się co najmniej 2 razy w roku.
- Zasady działania Rady, w tym powoływania jej członków (formalne i merytoryczne kryteria kwalifikacji oraz sposób zapewnienia reprezentatywności interesariuszy sektora).
- 3.1. Dla wykonywania zadań́ wymienionych w Rozdziale 1, na podstawie rekomendacji Posiedzenia Plenarnego Rady będą tworzone komitety i grupy robocze o charakterze stałym lub doraźnym.
- 3.2 Stałym Komitetem Rady jest Komitet Ewaluacyjny. Zadaniem Komitetu jest monitorowanie jakości pracy Rady, raportowanie wyników oceny do Prezydium Rady oraz formułowanie zaleceń optymalizujących funkcjonowanie Rady.
- 3.3 Składy osobowe komitetów powoływane są̨ przez Prezydium Rady. Składy osobowe grup roboczych powoływane są̨ przez komitety i zatwierdzane przez Prezydium Rady.
- 3.4 W skład grup roboczych Rady, mogą̨ wchodzić́ osoby, które nie są̨ Członkami Rady.
- 3.5 Członkowie grup roboczych mogą̨ otrzymywać́ wynagrodzenie na podstawie uchwały Prezydium Rady.
- 3.6. W celu zapewnienia reprezentatywności oraz wyrównanej siły głosu głównych grup interesariuszy sektora, w Radzie zasiadają przedstawiciele:
- przedsiębiorstw należących do poszczególnych branż wchodzących w skład sektora NUB;
- organizacji pracodawców;
- instytucji edukacji formalnej lub pozaformalnej prowadzących kształcenie na potrzeby sektora;
- związków zawodowych;
- Rady Rynku Pracy lub Wojewódzkich Rad Rynku Pracy;
- instytucji pełniących funkcję regulatora lub nadzoru dla danego sektora;
- stowarzyszeń zawodowych, branżowych;
- innych grup podmiotów prowadzących działalność ukierunkowaną na wsparcie sektora NUB;
- partnerów społecznych i gospodarczych w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
- ministra właściwego dla danego sektora gospodarki, jeżeli zostanie wskazany.
- 3.7. Kandydatów na członków Rady mogą zgłaszać podmioty zaliczane do wyżej wymienionych grup interesariuszy.
- 3.8. Kandydatem na członka Rady może być osoba spełniająca następujące warunki:
- została zgłoszona przez jeden z podmiotów wymienionych w pkt 3.1 (kandydat może reprezentować tylko 1 podmiot);
- deklaruje chęć aktywnego uczestnictwa w pracach Rady;
- >wykazuje się znajomością zagadnień z zakresu specyfiki branżowego rynku pracy i edukacji kadr, lub
- posiada inne doświadczenia z działalności zawodowej lub społecznej, użyteczne w pracach Rady.
- 3.9. Dowodem potwierdzającym znajomość specyfiki branżowego rynku pracy jest spełnienie jednego z niżej wymienionych warunków:
- udokumentowane, co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe w branży, którą reprezentuje – związane z realizacją zadań w zakresie zatrudniania kadr (np. prowadzenie własnego przedsiębiorstwa, praca na stanowiskach związanych z realizacją zadań aktywizacji zawodowej lub pokrewnych);
- udokumentowane uczestnictwo w badaniach rynku pracy w sektorze NUB w ostatnich 3 latach.
- 3.10. Prezydium Rady dokonuje weryfikacji zgłoszonej kandydatury pod kątem spełnienia warunków członkostwa i powiadamia podmiot zgłaszający kandydata o wynikach weryfikacji.
- 3.11. W przypadku, gdy zgłoszony kandydat nie spełnia kryteriów członkostwa, podmiot zgłaszający może w wyznaczonym terminie przedstawić nowego kandydata. Spośród osób, które pozytywnie przeszły proces weryfikacji, Prezydium Rady, kierując się koniecznością zapewnienia reprezentatywności Rady, zgłasza kandydata na członka Rady do PARP.
- 3.12. Kadencja członka Rady trwa 4 lata.
- 3.13. Odwołanie członka Rady następuje wraz z wygaśnięciem kadencji, złożeniem przez niego rezygnacji lub poprzez uchwałę Posiedzenia Plenarnego podjętą z powodu rażącego naruszenia obowiązków zdefiniowanych w pkt. 3.15 regulaminu.
- 3.14. Rada może liczyć maksymalnie 35 członków.
- 3.15. Do obowiązków członków Rady należą:
- zapoznawanie się z dokumentacją dotyczącą zagadnień omawianych na posiedzeniach Rady;
- osobisty, aktywny udział w posiedzeniach Rady;
- udział w spotkaniach, konferencjach, seminariach mających na celu realizację celów Rady oraz upowszechnianie i wdrażanie rezultatów tych wydarzeń;
- w miarę pojawiających się potrzeb oraz istniejących możliwości, dostarczanie ekspertom informacji związanych z obszarami działalności Rady;
- udział w pracach grup roboczych;
- udział w badaniach ewaluacyjnych dotyczących działalności sektorowych rad ds. kompetencji realizowanych na zlecenie PARP
- 3.16. Warunkiem powołania grupy roboczej jest zapewnienie finansowania przewidzianych dla niej zadań.
- 3.17. Członkami grup roboczych, oprócz członków Rady, mogą być osoby reprezentujące podmioty prawne spoza Rady oraz eksperci niezależni zgodnie z kompetencjami wymaganymi ze względu na obszar tematyczny działania grupy roboczej.
- 3.18. Członkowie Rady mogą otrzymać zwrot kosztów ponoszonych w wyniku prac wykonywanych bezpośrednio na rzecz Rady, zgodnie z odrębnym regulaminem dotyczącym zwrotu kosztów.
- 3.19. Za udział w posiedzeniach Rady Sektorowej członkom Rady nie przysługuje wynagrodzenie.
- 3.20. Organy statutowe Rady będą cyklicznie podejmowały czynności w celu pozyskiwania nowych członków Rady.
- Sposób podejmowania uchwał oraz wyrażania opinii przez Radę.
- 4.1. Rada działa na zasadzie kolegialności, rozpatrując sprawy zapisane w porządku obrad i podejmując uchwały na posiedzeniach przy obecności minimum połowy członków Rady.
- 4.2. Rada może również rozstrzygać sprawy w formie komunikowania się na odległość (tryb obiegowy).
- 4.3. Członkowie Posiedzenia Plenarnego Rady otrzymują projekt porządku obrad wraz z materiałami zaplanowanymi do rozpatrzenia, rozsyłanymi przy użyciu elektronicznych środków komunikowania (poczta e-mail) nie później niż 14 dni kalendarzowych przed dniem posiedzenia.
- 4.4. W uzasadnionych przypadkach termin przekazania projektu porządku obrad może zostać skrócony przez Przewodniczącego Rady.
- 4.5. Wnioski Posiedzenia Plenarnego Rady przyjmowane są w drodze uchwał, które są traktowane jako stanowisko organu kolegialnego i podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Głosy „wstrzymujące się” są pomijane.
- 4.6. Uchwały Posiedzenia Plenarnego Rady i Prezydium Rady, podejmowane są w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos Przewodniczącego Rady.
- 4.7. Przewodniczący Rady może wydawać opinie w imieniu Rady.
- 4.8. W pracach Rady mogą brać udział osoby zapraszane przez Przewodniczącego Rady mające status obserwatora Rady oraz przedstawiciel PARP.
Rozdział 3. Dokumentowanie pracy Rady
- Każda z działalności podejmowanych przez Radę podlega udokumentowaniu.
- Protokół z Posiedzenia Plenarnego Rady (zawartość, załączniki).
- 2.1. Z Posiedzenia Plenarnego Rady sporządza się protokół, obejmujący:
- kolejny numer, datę i miejsce posiedzenia;
- porządek obrad;
- listę imienną uczestników;
- treść przyjętych uchwał z uwzględnieniem wyników przeprowadzonych głosowań oraz zgłoszonych stanowisk odrębnych;
- inne ustalenia.
- 2.2. Projekt protokołu, wstępnie zaakceptowany przez Przewodniczącego Rady, rozsyłany jest w celu zgłoszenia uwag i wyrażenia opinii do wszystkich uczestników biorących udział w posiedzeniu w terminie do 14 dni kalendarzowych od daty posiedzenia.
- 2.3. Członek Rady i uczestnik Posiedzenia Plenarnego, może zgłosić do Przewodniczącego Rady zastrzeżenia do treści protokołu (zdanie odrębne), wraz z wnioskiem o ich umieszczenie w protokole w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu.
- 2.4. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole może także nastąpić w trybie korekty i w każdym czasie.
- 2.5. Za sporządzenie i sprostowania protokołu odpowiada Animator Rady.
- 2.6. Protokół ostateczny podpisuje Przewodniczący Rady.
- 2.7. Protokół doręcza się członkom Rady, zaproszonym uczestnikom posiedzenia, liderom i członkom grup roboczych.
- 2.8. Oryginały protokołów z posiedzeń Rady przechowywane są w biurze Rady.
- 2.1. Z Posiedzenia Plenarnego Rady sporządza się protokół, obejmujący:
Rozdział 4. Zasady współpracy Rady z innymi podmiotami
- Rada może zawierać porozumienia o współpracy (w tym listy intencyjne) z innymi podmiotami działającymi w sektorze NUB i poza nim.
- Przyjęte zasady postępowania i dokumentowania zasad współpracy:
- 2.1. Porozumienia wymagają formy pisemnej;
- 2.2. W imieniu Rady porozumienia podpisuje Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności, pierwszy z Wiceprzewodniczących lub Animator Rady.
- Rada nie posiada osobowości prawnej i nie podejmuje zobowiązań finansowych.
Rozdział 5. Postanowienia końcowe
- Bieżącą obsługę̨ prac Rady zapewnia Sekretariat Rady, prowadzony przez Syntea S.A.
- Sekretariat Rady m.in. gromadzi i przechowuje dokumentację z prac Rady oraz prowadzi listę̨ członków Rady.
- W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się̨ odpowiednio ogólne przepisy prawa.
- Dokonywanie zmian w Regulaminie Rady może nastąpić w formie uchwały Plenarnego Posiedzenia Rady, zatwierdzanej następnie przez PARP.
- Projekt regulaminu podlega zatwierdzeniu przez PARP.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Posiedzenie Plenarne Rady.