W odpowiedzi na pismo skierowane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (Departament Europejskiego Funduszu Społecznego) do rad sektorowych ds. kompetencji w zakresie potrzeb i możliwości realizacji usług rozwojowych w formach zdalnych w czasie pandemii, 10 kwietnia br. SRK NUB wydała rekomendację dotyczącą sektora nowoczesnych usług biznesowych.
W związku z sytuacją związaną z pandemią COVID-19 sektor usługowy w Polsce, w szczególności sektor usług rozwojowych, nie może kontynuować podstawowej działalności w postaci szkoleń, usług konsultingowych, egzaminowania czy doradztwa w formach tradycyjnych (stacjonarnych). Rozwój sytuacji epidemicznej jest nieprzewidywalny i dynamiczny dlatego należy zakładać, że niniejszy stan utrzyma się w kolejnych miesiącach, co uniemożliwi w dłuższej perspektywie czasowej podnoszenie kompetencji pracowników w sektorze NUB w tradycyjnych formach, a nawet po ustaniu sytuacji nadzwyczajnej powrót do świadczenia usług rozwojowych nie będzie automatyczny.
Sektor NUB z założenia świadczy pracę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii komunikacyjnych (ICT) i na odległość. Należy zaznaczyć, że w większości przedsiębiorstw z sektora procedury na wypadek sytuacji nadzwyczajnych były przygotowane, a obecnie odpowiednie protokoły są wdrażane pozwalając na sprawne funkcjonowanie. Co więcej, istnieją scenariusze rozwoju sytuacji wskazujące nie tylko na przetrwanie branży, ale także na jej rozwój (przenoszenie procesów z innych lokalizacji, które nie są przygotowane pod kątem dostępności infrastruktury umożliwiającej pracę zdalnie swoim pracownikom). Dlatego wdrożenie przedmiotowej rekomendacji może dać dodatkowy impuls do rozwoju tej istotnej z punktu widzenia polskiej gospodarki branży.
Szansą na nieprzerwany dostęp sektora do usług rozwojowych jest możliwość korzystania z tych usług w formie zdalnej, przy zachowaniu norm zapewniających wysoką jakość i zaufanie do takiej formy podnoszenia kompetencji. W opinii Sektorowej Rady ds. kompetencji NUB we wszystkich usługach rozwojowych,
w tym w szczególności w szkoleniach oraz egzaminach tam, gdzie – przy zachowaniu odpowiednich standardów jakościowych – są możliwości techniczne realizacji, powinna zostać dopuszczona możliwość realizacji usług w formule zdalnej.