Menu Zamknij

ZSK działa na Lubelszczyźnie

Czy będąc uczniem można prowadzić swoją firmę? Jak połączyć nauczanie historii i zawodów manualnych? Czy będąc pracodawcą warto włączać się w opis kwalifikacji wolnorynkowych kluczowych dla swojego biznesu? Te pytania stały się inspiracją do opowiedzenia 3 niezwykłych historii przez osoby z Lubelszczyzny podczas konferencji „ZSK to działa!” zorganizowanej w dniu 26 lutego 2024 roku przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Nowoczesne Usługi Biznesowe we współpracy z Wydziałem Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin.

Celem wydarzenia było zaprezentowanie przykładów rzeczywistego oddziaływania na sektor nowoczesnych usług biznesowych, ale także na system edukacji, poprzez wykorzystanie wdrażanego od 2016 roku w Polsce Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Wydarzenie otworzyli przedstawiciele gospodarzy dr Mariusz Sagan – Dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów UM Lublin oraz Edyta Migałka – Wiceprzewodnicząca SRK NUB. Na kompletnie wypełnionej sali znaleźli się przedstawiciele organów prowadzących, szkół, instytucji rynku pracy, systemu oświaty, a także przedsiębiorców z województwa lubelskiego.

Właściwa część konferencji rozpoczęła się od rozmowy z Gabrielem Buczakiem, uczniem Zespołu Szkół Techniczno- Zawodowych im. M. Rataja w Tomaszowie Lubelskim, który w wieku 15 lat zdobył kwalifikację rynkową Programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D. Było to możliwe dzięki pozyskaniu przez szkołę projektu dofinansowanego ze środków europejskich, w ramach którego uczniowie mogli nieodpłatnie przejść kurs oraz podejść do walidacji z kwalifikacji rynkowej. Gabriel podkreślił, że zdobycie kwalifikacji było punktem zwrotnym w jego pasji jaką dotychczas był druk 3D i pozwoliło mu podjąć pierwsze zlecenia zawodowe (drukowanie figurek do gier), a obecnie rozwinąć działalność nierejestrowaną w tym zakresie.

Drugim z zaproszonych gości był Piotr Kawęcki – Head of Business Delivery z Billenium S.A., firmy IT o całkowicie polskim kapitale, która odniosła sukces zarówno w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych. Piotr wskazał 3 obszary kompetencji, które z perspektywy Billenium są kompetencjami przyszłości: kompetencje cyfrowe, miękkie np. praca w środowisku międzykulturowym oraz związane z umiejętnością uczenia się. Omówił także główne trendy w branży mające wpływ na zapotrzebowanie na kadry w sektorze wskazując automatyzację procesów biznesowych i robotyzację jako główne obszary w jakich jest deficyt pracowników (pozyskiwanie z rynków wschodzących jak Indie). Podkreślił, że Billenium zaangażowało się w opis kwalifikacji rynkowej „Projektowanie automatyzacji procesów biznesowych” właśnie z uwagi na potrzeby w zakresie deficytu na specjalistów w tym zakresie na rynku krajowym.

Trzecim rozmówcą był Ireneusz Szlendak – nauczyciel historii oraz praktycznego kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. Leona Wyczółkowskiego w Rykach. Pan Ireneusz z inicjatywy dyrektora szkoły w ramach realizowanego w szkole projektu zdobył kwalifikację rynkową „Montowanie stolarki budowlanej” i obecnie pracuje zarówno jako nauczyciel przedmiotów zawodowych w szkole, jak i dodatkowo jako trener i egzaminator z kwalifikacji rynkowej. Case Pana Ireneusza jest doskonałym przykładem na możliwość rozszerzenia swoich kwalifikacji w ramach etatu dydaktycznego w szkole, ale także w pozaformalnym systemie edukacji jako okazja do dodatkowych zleceń.

W drugiej części spotkania zostały zaprezentowane możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w dydaktyce m.in. poprzez prezentacje VR, mikropoświadczeń oraz wykorzystania sztucznej inteligencji, które już teraz zmieniają oblicze uczenia się poprzez możliwość większego zaangażowania uczestnika w zdobywanie wiedzy, oszczędność kosztową i czasową, a także brak uzależnienia nauki od miejsca. Podsumowaniem spotkania była prezentacja dra Bartosza Sobotki – Animatora SRK NUB ze wskazaniem aktualnych naborów w województwie lubelskim dla szkół ponadpodstawowych, w ramach których możliwe jest finansowanie zarówno nabywania kwalifikacji ZSK, jak i zakup narzędzi wspierających dydaktykę (jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość).

Skip to content